گروه گردشگری سنگده

سنگده روستایی در دل کهن ترین جنگل های ایران

آبشار اوبن یا آبشار بولا کجاست؟

آبشار اوبن یا آبشار بولا کجاست؟

شمال ایران به واسطه میزان بارش بالا دارای چشمه ها و رودخانه های فراوانی است. روستای زیبای سنگده هم از این موهبت طبیعی بهره برده است. تعداد چشمه ها و رودخانه هایی که در جنگل های سنگده قرار دارند بسیار زیاد است. یکی از بزرگترین و معروف ترین رودخانه هایی که در جنگل های نزدیک به روستای سنگده قرار دارد رودخانه اوبن است. این رودخانه از چشمه ای به اسم اوبن در منطقه ای جنگلی و بکر به نام بولا سرچشمه میگیرد.

رودخانه اوبن از جنگل های بولا به سمت دشت فریم و روستای خوشرودبار سرازیر می شود و در انتها نیز به سد شهید رجایی (سلیمان تنگه) منتهی می شود. در این مسیر پرشیب تا رسیدن به دشت فریم آبشارهایی به وجود آمده است. و نکته ی مهمی که درمورد این رودخانه و چشمه وجود دارد، آبشاری است که در فاصله ی کوتاهی از سرچشمه ی آن وجود دارد. آبشاری خزه ای و بسیار زیبا به نام آبشار اوبن.

حال آبشار اوبن دقیقا کجاست؟
در فاصله 35 کیلومتری روستای سنگده در دل جنگل های هیرکانی در منطقه ای بکر بنام بولا قرار دارد.

چگونه باید به آبشار اوبن برویم و مسیر دسترسی چگونه است؟
برای رفتن به آبشار اوبن ابتدا باید به روستای سنگده برویم که در پست چگونه به سنگده برویم مسیرهای منتهی به روستای سنگده را کاملا توضیح داده ایم. پس از اینکه به روستای سنگده رسیدیم پس از عبور از نگهبانی وارد جاده جنگلی می شویم و پس از طی مسیری 35 کیلومتری در جنگل که دست کم دو ساعتی طول می کشد به آبشار اوبن می رسیم. مسیر دسترسی به گونه ای است که با ماشین های سواری هم می توانیم برویم. ماشین تا کنار آبشار می رود و نهایت فاصله ای که برای رسیدن باید طی کنیم 5 دقیقه پیاده روی است.

آیا برای رفتن به آبشار نیاز به راهنمای محلی داریم؟
مسیر دسترسی به آبشار زیاد سخت نیست ولی خب چند دوراهی دارد که باید به آنها توجه کرد. باتوجه به اینها استفاده از راهنمای محلی هم کمکی به جامعه محلی است و هم به مسافران و گردشگران که از اطلاعات و توانایی های راهنمای محلی استفاده کنند.

وضعیت جاده و مسیر دسترسی به آبشار اوبن در سال 99 چگونه است؟
تقریبا از انتهای سال 98 و پس از شیوع ویروس کرونا ورودی جنگل برای ورود ماشین ها بسته شده است و امکان ورود ماشین وجود ندارد.

خبرهای جدید درمورد آبشار اوبن را در سایت گروه گردشگری سنگده و صفحه اینستاگرام ما مشاهده کنید.

سلام به شما دوست عزیز. گروه گردشگری سنگده با افتخار در خدمت شماست. از طریق راه های زیر با ما در ارتباط باشید.

آدرس پستی

ایران عزیز، مازندران همیشه سبز، شهرستان ساری، منطقه دودانگه، روستای زیبای سنگده

تلفن همراه

5924 304 0936